На допомогу вчителю




Методика створення учнівських дослідницьких проектів

1.                Що досліджувати?
Історія має багато граней дослідження. Однак найцікавіша з них – це люди. Часто діяльність відомих людей заступала народне повсякденне життя. Народну історію творять не лише відомі історичні діячі і герої, а й звичайні люди, які не здобули гучної слави. Доля кожної такої людини є складовою історії народу. Ці люди належать чи належали до вашої родини, до кола близьких та знайомих, час згадати про них, щоб історичний ланцюжок памяті не обірвався.
Розкрити людський фактор: як люди допомагали захищати Вітчизну, як виживали, що їли, як рятувались від окупації та фашистського режиму, як чинили опір, як підтримували зв’язки із фронтом тощо.
Дослідникам варто звернутися до повсякденного життя пересічних людей: сімя, родина, знайомі, місцева громада – у побуті, середовищі, культурному просторі, на фронті і в тилу.

2.                Як досліджувати?
1)                Розповісти про задум дослідження вчителеві, батькам, друзям.
2)                Знайдіть консультанта-порадника, який зможе стати для вас порадником впродовж усього дослідження.
3)                Визначте тему дослідження (вона повинна бути конкретною, прив’язаною до місцевого матеріалу і звуженою до окремого аспекту).
4)                Шукайте місцеві матеріали, в музеях, архівах; вивчайте свідчення, спогади.
5)                Складіть план роботи:
-             поговорити із місцевими жителями;
-             зустрітись із очевидцями і ветеранами, в’язнями концтаборів, їхніми дітьми, родичами.
-             порадитись із місцевими дослідниками, істориками – науковцями;
-             зверніться до установ, що вивчають історію краю: музей, історичні товариства.
6)                Попросіть допомоги у журналістів, художників, літераторів, істориків-аматорів.
7)                Відвідайте бібліотеки: знайдіть книги, газети, старі журнали, де описані події, факти, цікаві і маловідомі явища Другої світової війни, що відбувались у нашому краї. Зробіть посилання на джерела. Віддавайте перевагу науковим роботам.

3.                Робота з архівами
Шукайте конкретні матеріали у державних, приватних архівах, де можуть знаходитись:
а) листи, поштові марки, телеграми, повідомлення, повістки з певними малюнками на конвертах, поштовими штемпелями;
б) офіційні документи (посвідчення, довідки, грамоти, атестати, свідоцтва про народження, одруження, смерть та про освіту, паспорти, особисті перепустки,  розпорядження про обшук, арешт, звільнення тощо);
в) щоденники та мемуари (спогади, шкільні зошити, вирізки із газет і журналів, рукописні матеріали);
г) фотографії;
д) малюнки та картини;
е) історичні предмети (ікони, ордени, медалі, одяг, зброя, знаряддя праці тощо).

4.                Інтервю
Подаємо деякі поради для збору матеріалу:
а) сконтактуйте з людиною, у котрої берете інтерв’ю, поясніть їй, для чого ви берете інтерв’ю;
б) домовтесь про час і місце зустрічі;
в) підготуйте необхідну техніку для запису інтерв’ю (диктофон, аудіамагнітофон чи відеокамеру), придбайте носії інформації для запису;
г) приготуйте запитання про бойовий шлях і буденність, про дружбу і друзів, відношення до німців-окупантів і німців в полоні, про День Перемоги і ставте їх тактовно.
д) запишіть анкетні дані співрозмовника;
є) уважно слухайте і записуйте інформацію;
ж) виважено і конфіденційно поводьтеся із отриманою інформацією;
Можливі питання інтерв’ю:
Що сьогодні найбільше хвилює Вас як учасника Великої Вітчизняної війни?
Що для Вас означає День Перемоги? Як зустріли цю звістку?
Що найбільш вразило, запам’яталось з тих подій?
Як Ви ставитесь до Свята 9 травня? Чи є традиції святкування?
Які пісні співали на фронті?
Які книги про війну вважаєте кращими?
Як Ви дізнались про початок війни?
Як (коли) Ви потрапили на фронт?
Хто були Ваші найперші друзі? Чим була дружба для Вас?
Чи була на війні любов, Пісня?
Що таке героїзм, на Вашу думку? Як героїзм та відвага проявилися на війні?
Памятка: як правило, ветерани не дуже люблять згадувати про саму війну, вони втратили своїх однополчан, у них свій рахунок і навіть почуття провини, що повернулися живими.

5.                Опрацювання зібраного матеріалу.
Критично оцініть результати свого дослідження із різних позицій; визначте їх значимість для сьогоднішнього часу; проаналізуйте джерела; перевірте факти; зіставте судження; дайте їм критичну оцінку. Складіть текст.

6.                Оформлення роботи.
На титульній сторінці вкажіть тему роботи, ваше прізвище, імя та по батькові (групу осіб) та консультанта. Вкажіть повні дані вашого навчального закладу із посиланням на регіон області. Пронумеруйте сторінки роботи. Зробіть посилання на використані матеріали (інтерв’ю, література, інтернет-ресурси тощо). Надійно скріпіть аркуші вашої роботи, подумайте над тим, як буде читатись ваша робота. Можете доповнити свої роботи додатками, але не надто об’ємними.

Немає коментарів:

Дописати коментар